Nieuwe aanplant in de boomgaard

De boomgaard krijgt deze winter een kleine verjongingsbeurt. Aan de westzijde staan een paar rijen kleine bomen die in slechte staat zijn. Het is ons afgelopen jaren niet gelukt deze bomen met snoeien weer echt aan het groeien te krijgen. Ze zijn gewoon op. Het is tijd voor nieuwe aanplant.

Wat we nastreven is het mooie statige beeld van de grote struikvormige appelbomen aan de oostzijde van de boomgaard. We planten daarvoor 3 Ingrid Maries en 11 Goudreinettes in de hoofdrijen. Dit is schematisch te zien in het kaartje hieronder (de blauwe rondjes). Om ruimte te creëren, moeten we deze winter 7-11 oude bomen kappen (zwarte kruisjes op de kaart). Als de jonge bomen na enkele jaren voldoende groot zijn, moeten uiteindelijk ook de andere oude bomen in deze rijen plaatsmaken (grijze kruisjes op de kaart).

De eerste 5 bomen zijn dit weekend al gerooid tijdens prachtig winterweer door een groepje enthousiaste wijkbewoners. De bomen hebben een mooie nieuwe bestemming gekregen: als ‘ijsvogelvisplaats’ in de vijvers achter het Toon Hermanshof en het Lodewijk van Deijsselhof (Sandra Wormgoor heeft daar het mooie onderstaande filmpje van gemaakt). De grote stukken hout zijn meegenomen door een groepje houtkunstenaars in spee uit de wijk en de kleine takken zijn verwerkt op de takkenrillen.
Komende weken/maanden zijn er dus nog leuke klussen te doen. Kom lekker helpen met oude bomen omzagen (er zijn nog 2 potentiële ‘ijsvogellvisplaatsbomen’), plantgaten graven, jonge bomen planten en ondersteunen met palen en boomband. Via e-mail en op deze website zullen we de klussen aankondigen en houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Vitens is ook blij met deze revitalisering en ondersteunt ons door de bomen te financieren.
Floor Peters van het Nationale Fruitpark in Ochten heeft ons voorzien van deskundig advies om het mooie beeld van de boomgaard te behouden en te versterken.

JAARVERSLAGEN EN BEGROTINGEN

klik hier

Wijkwerkdagen 2024

- 20 januari: Winterwerkdag