Nieuwe bijenstal op Stadsboerderij Caetshage (21 maart: opening en werkdag)

Hij ziet er fantastisch uit- de nieuwe bijenstal is af! Op de oever van de kreek op Caetshage is door een samenwerking van Jos den Ouden, gemeente Culemborg, sponsoren, de imkervereniging en Terra Bella een zeer luxe onderkomen voor onze bezige bijen verrezen.

Op zaterdag 21 maart ben je vanaf 9:30 uur van harte uitgenodigd om mee te werken en om 16:00 uur te proosten op de nieuwe huisvesting van onze bezige bijen.

Feestelijke opening

Komende zaterdag 21 maart om 16.00 uur zal de nieuwe bijenstal geopend worden op Stadsboerderij Caetshage. Afgelopen jaar heeft Stichting Terra Bella voor een nieuwbouw van de stal financiering en ondersteuning geregeld. Het project is uiteindelijk mogelijk gemaakt door het Buurtpanel Culemborg, RABO Bank West Betuwe, de Kiwanis Club Tiel, Stichting Terra Bella, Natuur en Milieueducatie Culemborg, de Gemeente Culemborg en ook giften van bezoekers van het Oogstfeest van 2013.

Convenant voor de bijen
Een goed bijenstand en gezonde bijenteelt hoort volgens ons bij een ecologische wijk als Lanxmeer met een eetbaar landschap, stadslandbouw en een mooie boomgaard. De Gemeente sprak het initiatief aan omdat het goed aansluit bij hun bijenbeleid. Wethouder Duurzaamheid Joost Reus zal een convenant tekenen met de Imkervereniging West Betuwe over het gebruik van de stal. Imker wordt Jos den Ouden, een wijkbewoner die al enige jaren actief is met bijenhouderij in de wijk. Educatie en voorlichting wordt straks onderdeel van het  gebruik van de stal.

Handen uit de mouwen

Op deze zelfde zaterdag is het 'NL-doet'-dag en gaan we met zoveel mogelijk mensen de directe omgeving van de bijenstal opknappen. We gaan struiken verplaatsen, het lavapad opnieuw aanleggen en het hele gebied inzaaien met voor de bijen lekkere bloemen. We hebben veel en verschillend werk te doen - van zwaar tot makkelijk werk - en we willen heel graag dat bij de opening alles spik en span is. We kunnen je hulp dus heel goed gebruiken!

We beginnen om 9.30 uur, houden pauze (met soep en brood) van 12.30 tot 13.00 uur en om 15.59 uur harken we de laatste oneffenheid glad voordat de wethouder de bijenstal feestelijk opent (en we aan de borrel gaan). Voel je vrij om alleen ‘s ochtends, ‘s middags te komen of alleen voor een half uurtje. Elke hulp is welkom.

Update 25 maart 2015: Bijenstal op de voorpagina

Commentaren: 0 (Discussie gesloten)
    Er zijn nog geen commentaren.