Appeloogstfeesten

In het midden van onze wijk ligt in het waterwingebied van waterbedrijf Vitens een prachtige 80 à 90 jaar oude boomgaard in grillige struikvorm. Een groepje bewoners houdt de boomgaard in stand met wintersnoei en jonge aanplant. Als tegenprestatie krijgen we van Vitens het vrchtgebruik. Het appelfeest in de herfst is een jaarlijks hoogtepunt in onze wijk. De bewoners plukken voor eigen gebruik en vullen grote kuubkisten vol appels voor de sapfabriek, met vaak duizenden liters appelsap als resultaat.

Appeloogstfeest 2016

Dit jaar is het Appelfeest onderdeel geweest van het LekArt-festival. Toepasselijker kon het niet, want het thema was 'gedeelde grond'! De boomgaard is daar ons mooiste levende praktijkvoorbeeld van. We beheren die met de hele wijk en daar plukken we letterlijk met zijn allen de vruchten van.

foto's: Dick Boland en Jeanne Buwalda

Appeloogstfeest 2015

De oogst viel dit jaar wat tegen. Daarom helaas dit jaar geen TerraBellaSap. Maar toch waren er genoeg appels - en een verdwaalde peer en pruim - voor iedereen. Zaterdagochtend werd al fanatiek geplukt. Ook voor het bakken van taarten, die weer massaal verschenen op het appelfeest de volgende zondagmiddag. Wat een genot en wat was het weer gezellig, met muziek, drank en vooral veel vrolijke bewoners. Rosalie Verburg werd in het zonnetje gezet; jarenlang was zij een grote organisator van het Appelfeest.

Het bleef nog lang gezellig en met vereende krachten is aan het eind van de middag de boomgaard weer opgeruimd.

foto's: Dick Boland

Appeloogstfeest 2014

Op zondag 28 september 2014 was er weer het jaarlijkse appelfeest. Het weer werkte weer mee, het was beregezellig. Met vereende krachten zijn 5,5 kuubkist gevuld voor het appelsap dat alweer te koop is bij stadsboerderij Caetshage.

foto's: ...

Appeloogstfeest 2013

foto's: Sandra Wormgoor

Appeloogstfeest 2012