Klaar voor de ooievaar

Als hij en zij nu niet komen? Op advies van Minke Wijkmans hebben we dit weekend het bedje van de ooievaarspaal gespreid. Het kale wagenwiel is door Jos den Ouden voorzien van een prachtig met wilgentenen gevlochten mand. De bodem van de mand kreeg een matras van heide, speciaal van de Veluwe gehaald door Arno Kerkdijk.

De klus bleek nog niet zo eenvoudig. Tijdens het neerlaten van de 300 kg zware paal op zaterdag gingen de laatste meters net iets te snel. Door de harde landing op de rand van het wagenwiel scheurde de paal en knapten twee steunbalken. Jos en Lambik Swinkels hebben zich vervolgens ontfermd over de reparatie. De paal is met succes gerepareerd en komt nog veel sterker uit de crisis dan hij ooit was! Het nieuwe nest van 1,4 meter diameter (was 1 meter) is er op vastgezet.

Zondag is met hulp van vele wijkbewoners de hijsactie uitgevoerd. Dat was nodig, want door de zwaardere constructie en het nieuwe nest is het totaalgewicht tot ruim boven 350 kg gestegen. Nu allemaal duimen voor het ooievaarspaar. “bij de watertoren linksaf!”

Wijkwerkdagen 2018

- Eind oktober 2018 gaan we weer van start (zie agenda)