Boomgaard

De boomgaard vormt het groene hart van onze wijk en is onderdeel van het waterwingebied van Vitens. Het merendeel van de bomen is geplant uit de jaren 30 en heeft een mooie grillige struikvorm met drie of vier hoofdstammen. De meest voorkomende rassen zijn Rode Jonathan, Ingrid Marie en Schoone van Boskoop. Vitens heeft rond 2000 een aantal nieuwe bomen geplant; peer, kers en appel in hoogstamvorm.

Sinds 2004 hebben de bewoners het snoeibeheer van de boomgaard op zich genomen in ruil voor het vruchtgebruik. Een groep bewoners heeft een snoeicursus gevolgd bij Landschapsbeheer Gelderland en krijgt jaarlijks een opfriscursus on the spot van Peer Stevens. In de winter snoeit de groep om de week op zaterdagochtend. Sindsdien hebben we jaarlijks een groot appelfeest in de herfst.

Slimme ladderkar - december 2016

Andre de Jongh is de uitvinder onder ons. Hij zag met lede ogen aan hoe wij elke 2 weken met de ladders op onze schouders zeulden van de schuur naar de boomgaard (en weerom). Daar moest wat op gevonden worden. Hij bouwde heel slim een praktisch, opvouwbaar karretje. Een persoon kan nu heel makkelijk tot wel 8 ladders vervoeren.

Schaapklaar maken van de boomgaard - januari 2015

Er is snoeihard gewerkt op de laatste zaterdag van januari. De in voorgaande jaren zo prachtig aangelegde takkenril moest verplaatst worden, omdat de boomgaard schaapachtige bewoners gaat krijgen. Het betekende - bijna - lieslaarzen aan en met heldenmoed enkeldiep de drassige gronden betreden!

foto's: Dick Boland

Nieuwe aanplant - februari 2013

9 februari 2013 heeft groepje bewoners 14 nieuwe bomen gepland in de boomgaard achter Het Kwarteel. Dat deel van de boomgaard was in slechte staat. Om het karakter van de boomgaard zo veel mogelijk in stand te houden hebben we gekozen voor struikvormige appelbomen en hebben we de lijn doorgezet van al aanwezige rassen. In de voorste rij Ingrid Maries en de tweede rij Schoone van Boskoop (goudreinettes).

foto's: Minke Wijkmans en Dick Boland

Peren- en pruimenbomen geplant - 2007

In 2007 hebben we 8 perenbomen en 15 pruimenbomen geplant op de 'open' plekken in de boomgaard achter Kwarteel. Een paar slechte bomen hebben eerst het veld moeten ruimen.

foto's: Sandra Wormgoor

Sfeerplaatjes

foto's: Dick Boland, Lambik Swinkels, Ananto Diksen

Snoeien

In de winterperiode snoeit om de twee weken een groepje bewoners in de boomgaard. Peer Stevens geeft regelmatig snoeiadvies en Jan Zuidhof zorgt voor de innerlijke mens.

Wijkwerkdagen

- zaterdag 7 april 2018: Voorjaarsfris

- vanaf 28 oktober 2017 om de 2 weken (zie agenda)

Samen aan de slag in de wijk (zaterdagmiddag 20 jan)