Wijkwandeling 'Door Lanxmeer'

De wandeling ‘door Lanxmeer’ is ongeveer drie kilometer lang en gaat langs en door zesentwintig mooie, leuke en interessante plekken in de wijk. Door weelderige natuur, langs duurzame (soms heel experimentele) woningen en bedrijven, over de akkers en het erf van een stadsboerderij en nog veel meer. Hij is bedacht en uitgezet door bewoners uit de wijk en beschikbaar voor iedereen die meer wil weten over deze bijzondere wijk en op eigen gelegenheid Lanxmeer wil ontdekken.

Hoe te lopen
De route kan gevolgd worden met behulp van routepaaltjes en een kaartje. Bij de wandeling hoort een boekje waarin allerlei wetenswaardigheden over de wijk staan. Download hier of onder de foto's het boekje. Het boekje is tevens verkrijgbaar bij o.a. de toeristische informatiepunten in Culemborg, de Stationshuiskamer, de Gelderlandfabriek en de bibliotheek.

Over Lanxmeer
Lanxmeer ligt tegenover station Culemborg. Het is een ecologische en autoluwe woonwijk, gebaseerd op het principe van duurzame stedenbouw. Lanxmeer heeft de sfeer van één grote tuin en kent een grote diversiteit aan planten en dieren. Bijzonder aan de wijk is dat bewoners zelf het beheer doen van de openbare ruimte, in nauwe samenwerking met de gemeente. Zij hebben hiervoor Stichting Terra Bella opgericht. Deze vorm van samenwerking tussen bewoners en gemeente is uniek in Nederland.

Wandelroute 'Door Lanxmeer'
Routekaartje met beschrijving van wetenswaardigheden over de wijk
DoorLanxmeer_3edruk2022_UitgaveStichting
Adobe Acrobat document 1.9 MB