Kom je ook 'vlierefluiten' op zondagmiddag 23 juni?

Op zondag 23 juni van 13:30 tot 16:30 uur organiseert Terra Bella samen met Rutger en Nelleke  een vlierbloesemmiddag. We verzamelen bij de Anna Blamanweg bij de Jeu de boulesbaan, uiteraard onder de vlier. Kom je ook gezellig sap, wijn, pannekoeken en fluiten maken van de deze heerlijke bloemen van deze struik?

We beginnen de middag met het zoeken naar waar de vlier allemaal bloeit in onze wijk en het verzamelen van vlierbloesem (kijken jullie alvast rond?). Vervolgens zijn er bij Rugter en Nelleke (Parallelweg-oost 14) verschillende vlierbloesemactiviteiten. Onder het genot van een glaasje vlierbloesemmost luisteren we eerst naar een sprookje en vertellen we jullie meer over de vlier en waarom ze een bijzondere plek in onze wijk verdient.

Daarna is er de mogelijkheid om verschillende activiteiten te volgen:

- Hoe maak ik een vlierfluitje (en word ik een vlierenfluiter)?

Meenemen: scherp (!) zakmes.

Hoe maak ik vlierbloesemchampagne?

Meenemen: schone levensmiddelenemmer van 10l, 1,5 kg. suiker, en 3 citroenen.

Hoe maak ik vlierbloesemsiroop?

Meenemen: schone levensmiddelenemmer van 5l., 2 kg (gelei)suiker, 2 citroenen.

- Hoe maak ik vlierbloesempannekoeken?

Dit regelen wij.

Verder is er gelegenheid om vlierbloesemrecepten uit te wisselen, dus neem ze mee! Het is handig als je voor de activiteiten waaraan je wil deelnemen  zelf ook het gereedschap en de ingrediënten meeneemt. We sluiten de middag rond 16:30 af.

We vinden het fijn als je je aanmeldt, zodat we weten met hoeveel mensen we ongeveer rekening kunnen houden. Graag een mailtje aan mckriesch@gmail.com.

In de laatste nieuwsbrief van Landschapsbeheer Gelderland (zomer 2013) staat ook een kort artikel over de vlier en een recept voor siroop (zie hieronder).

Wijkwerkdagen 2018

Snoeicursus hoogstamfruit

- 7 november 2018 20:00-22:00

meer info op deze blogpost