Composteercursus op zaterdagmiddag 13 februari 2016

We willen in onze wijk zoveel mogelijk kringlopen sluiten; ook in het groen. Met een cursus composteren hopen we daar een duwtje in de rug aan te geven. Wil jij leren composteren en in jouw hof het groenafval duurzaam verwerken, kom dan zaterdag 13 februari van 13:00 tot 16:00 uur naar het Kwarteel. Je krijgt dan een cursus inclusief kleine excursie.

Graag opgeven via info@stichtingterrabella.nl.

Nu onze wijk steeds volwassener en groener wordt, krijgen we ook steeds meer te maken met een grote hoeveelheid groenafval. Niet alleen in het openbare groen, maar ook in onze gemeenschappelijke hoven en eigen tuinen. Terra Bella krijgt steeds vaker vragen waar bewoners waar ze heen moeten met hun groenafval. In principe is dit niet anders dan voor andere wijken: dit is de verantwoordelijkheid van de bewoners zelf.

We doen wel iets extra's: jaarlijks plaatsen we ook een groencontainer om bewoners te helpen tijdens het winterklaar maken van hun hoven of tuinen. En we hebben ook een advies: ruim niet teveel op want dat is weer niet goed voor planten, insecten, egeltjes, etc.…. Het liefst willen we natuurlijk proberen het groen zoveel mogelijk binnen onze wijk te houden. De kringloop sluiten is een van de uitgangspunten van onze wijk. Één van de manieren om dat te doen is via het composteren van ons groenafval.

Met het organiseren van een composteercursus willen we proberen in ieder geval één à twee mensen per hof zo enthousiast te maken dat ze zich opgeven als composthofmeester of -juffrouw en een composthoop starten in hun hof. Naast de theorie komt er ook nog een terugkomdag en zorgen we voor jaarrond ondersteuning.

Opzet composteer cursus:

• Uitleg theorie van het composteren
    • Waarom composteren we eigenlijk?
    • Wat gebeurt er in een composthoop?
    • Verschil tussen composteren als afvalverwijdering en composteren voor bodemopbouw
  • Uitleg praktijk van het composteren
    • Minimum vereisten voor het composteren
    • Verschillende soorten composthopen
    • Maken van een composthoop
    • Combinatie van composthoop met takkenril
    • Wat mag er wel en niet op een composthoop?
    • Wel of niet omzetten?
  • Composteren in groepsverband

Als je een vraag over composteren hebt, is het prettig om dat via info@stichtingterrabella.nl aan ons te stellen - liefst vóór de cursus.

Commentaren: 0 (Discussie gesloten)
    Er zijn nog geen commentaren.