Waarom zie ik nieuwe putdeksels in de wijk?

Je vraagt je misschien af: Waarom zie ik in een aantal straten sinds kort allemaal zilverkleurige roosters op afwateringsputten? Het antwoord is dat de Amfibieën Werkgroep en Terra Bella hier bezig is met een pilot experiment, om te voorkomen dat er padden, kikkers en salamander in de putten raken. Graag vragen we hierbij jullie hulp, om verstopping van roosters door ‘groot vuil’ te voorkomen.

Uit een eigen studie in de wijk met opvang-emmers in de putten bleek al dat er zeer veel dieren in de putten verdwijnen. In 2013 in totaal 355 amfibieën en in 2014 zelfs 460, waaronder veel beschermde kamsalamaders. Gelukkig dat er emmers in de afwateringputten zaten, want daarom hebben we deze dieren kunnen terugplaatsen in vijvers in de buurt. Bovendien weten we nu waar de meeste dieren in de put raken. Juist op die plekken hebben we nu de zilverkeurige roosters geplaatst. We willen kijken of dit beter werkt dan de emmers. Deze gingen snel kapot en verstopten de boel.De roosters laten het water door, maar niet de dieren en het grotere vuil. Onze vraag is dan ook, als er een put voor jullie deur is met zo’n rooster, om af en toe in de gaten te houden of deze niet verstopt raakt. Als dit gebeurt, zou je deze dan willen schoon te vegen? Mocht dit nou te vaak gebeuren, laat het ons dan weten.

In totaal komen er 18 roosters op de putten in verschillende straten. We houden in de gaten of dit systeem werkt en of er verbeteringen in kunnen komen. Mocht je opmerkingen of suggesties voor verdere verbetering van de roosters hebben dan zijn die van harte welkom. Zo ook andere goede ideeën om te voorkomen dat de amfibieën in de put komen.

Voor vragen, opmerkingen of meldingen kunt u contact opnemen met

Commentaren: 0 (Discussie gesloten)
    Er zijn nog geen commentaren.

Wijkwerkdagen

- 3 maart gaat NIET door i.v.m. vorst

- 17 maart op Caetshage

- 24 maart bomen planten

- 31 maart snoeien met soep

(zie agenda)

Feestelijke schouw op 27 mei iedereen welkom!

Meer ruimte voor de schapen in de boomgaard

Snoeiploeg en Jan Zuidhoff in het zonnetje gezet

Wat een festijn - de aanplant van het wijkpark in foto's

De ooievaars zijn weer gearriveerd en live in beeld