Het heeft Terra Bella ook behaagd ...

De ‘geestelijk moeder’ van onze wijk - Marleen Kaptein - heeft vandaag een lintje ontvangen. Als een ware ridder heeft zij jarenlang gestreden om haar idealen te delen en te verwezenlijken. Daar genieten wij nu elke dag van in onze heerlijke groene wijk. Vanaf nu mag zij zich aansluiten bij de koninklijke troepen (orde) van Oranje Nassau.

De gemeente Culemborg meldt: “Marleen Kaptein heeft baanbrekend werk verricht en een voortrekkersrol vervuld op het gebied van energiezuinig en duurzaam bouwen en wonen. In 1994 richtte zij de stichting EVA (Ecologisch Centrum voor Educatie, Voorlichting en Advies) op. Via seminars, lezingen en publicaties droeg mevrouw Kaptein haar ideeën over ecologisch bouwen en de principes van permacultuur uit. Bij de gemeente Culemborg vond ze een gewillig oor en dat heeft geleid tot het ontstaan van de woonwijk Lanxmeer die internationale bekendheid geniet. De wijk is autoluw met een grote variëteit aan huizen die energiezuinig en duurzaam zijn gebouwd. De stadsboerderij Caetshage maakt deel uit van de wijk. In 2008 kreeg mevrouw Kaptein van toenmalig minister Cramer een ‘duurzaam lintje’ voor haar grote verdiensten.”

foto: gemeente Culemborg

foto’s: Lambik Swinkels

Berichten: 0

Wijkwerkdagen