“klein snackje tijdens de wandeling”

Zo’n 20 buurtbewoners  wandelden zondag 16 september met Nelleke en Rutger door Eva Lanxmeer, op zoek naar eetbare planten, grassen, zaden en vruchten. Onze wijk biedt volop lekkers, je moet het alleen wel weten te herkennen en vinden! Nelleke en Rutger wezen ons letterlijk en figuurlijk de weg.

Bamboescheuten, we kopen ze in blik voor Aziatische gerechten. Je hoeft er niet meer voor naar de Toko, we hebben ze volop in de wijk en vaak ook in eigen tuin. Jonge (dikke) loten snoei je op ongeveer 30 cm. Snijd ze doormidden en haal de buitenste stugge bladeren weg. Sommige bamboes zijn rauw al zonder bitterheid, maar 10 minuten koken of stomen haalt de bitterheid weg en je hebt superverse bamboe. Zorg wel dat je de smalbladige bamboe (Phyllostachyss) neemt. Lisdodde of wel ‘Slootasperge’. De wortelscheut schoonboenen en heel dun schillen. Stoven in boter en je hebt een heerlijk maaltje. Lisdodde herken je aan de ‘sigaren’. Overigens, anders dan velen denken is deze plant niet beschermd.

Pimpernel, een klein onopvallend kruidje met de uitzonderlijke smaak van Gala meloen, en Watermunt vonden we langs slootkanten. Je kunt er heerlijke thee van trekken. In de salade doen ze het ook prima. Waterkers vind je ook gewoon in onze sloten, heerlijk door de salade, een omelet of als basis voor pesto. Weegbree, ook zo’n kruid waar je zomaar aan voorbij loopt. De bloemtopjes zijn eetbaar en hebben een nootachtige smaak. Vooral die van de smalbladige zijn lekker door de salade of als klein snackje tijdens een wandeling. Ook het Weegbreeblad is eetbaar, en net als Paardenbloemblad in een salade te mengen.

Op verschillende plekken in de wijk vind je notenbomen, zoals de Turkse hazelaar. Helaas is het een slecht noten jaar en dragen de bomen weinig vrucht.  Meidoorn, Gele Kornoelje, Chinese Kornoelje, Krentenstruik, Eetbare Lijsterbes en Rozenbottel. Allemaal bomen en struiken met mooie oranje of rode vruchten. De een zoet de ander bitter of juist heel zuur. Geheel geïnspireerd door het vele eetbaars begon de creativiteit bij ons op te borrelen.“Vruchtjes van de Eetbare Lijsterbes kunnen Jeneverbes goed vervangen in sauzen.” “Van de wrange sierappeltjes is vast Chutney te maken.”

Deze en vele andere planten en vruchten troffen we door de hele wijk aan. Belangrijk om te weten: plukken mag op openbaar gebied. In onze wijk is dat bijvoorbeeld op en rond de centrale parkeerplekken en langs fiets- en wandelpaden. Ter afsluiting trakteerden Nelleke en Rutger ons op een proeverij van heerlijke vliermost, waterkerspesto, bijzonder lekkere pastasaus van rozenbottels, rozenbottelgelei en lekker zoet Karnoeljesap. Natuurlijk alles uit eigen wijk!

TIP: op www.plukdestad.nl kun je zien waar je in Lanxmeer en de rest van Culemborg plukbomen en -struiken kunt vinden. Je kunt deze site ook aanvullen met je eigen vindplekken.

Yasmina Parodi (Nico Scheepmakerpad)