Doe je mee met het monitoren van amfibieën, vogels, libellen en planten?

12 enthousiaste bewoners zijn onlangs gestart met monitoring van amfibieën, vogels, libellen en planten in de wijk. Zij gaan dit jaar een monitoringroute lopen, een plot verkennen of uitzetten, soortenkennis opfrissen en vooral oefenen, zodat zij volgend jaar echt van start kunnen gaan. Wil je ook meedoen, meld je dan aan bij Terra Bella: Martine Kriesch (mckriesch@gmail.com, 0345-533556).

Op 12 juni zaten we met 12 geïnteresseerde bewoners bijeen op onze eerste flora en fauna monitoringavond voor Lanxmeer om te kijken hoe we de ontwikkeling van de natuur in onze wijk beter kunnen gaan volgen. Het blijkt dat verschillenden van ons al bezig zijn het kijken naar beestjes in de wijk zoals vogels en amfibieën, maar dat voor de meesten van ons de kennis wel een beetje is weggezakt. Ook vragen we ons af hoe we de biodiversiteit in onze wijk kunnen verhogen.

Kars Veling licht toe wat er komt kijken bij een inventarisatie en wat de NVWC (Natuur en Vogelwacht Culemborg) hierin voor ons kan betekenen. Hij pleit ervoor vooral onze waarnemingen meer door te geven. Van monitoring is pas sprake als er langdurig volgens een bepaalde structuur soorten worden gevolgd. Het is zeker nog niet te laat om dit jaar nog met een pilot te beginnen. Dat geeft ons tijd om te oefenen de soorten en de monitoringstrategie in de vingers te krijgen. Ook is er dan tijd om de routes uit te zetten of een cursus libellen herkennen te organiseren. Het is vooral belangrijk een soortengroep te kiezen waar je plezier aan beleeft en om het samen te doen met anderen.

We zijn gekomen tot vier monitoringgroepen; voor amfibieën, vogels, libellen en planten. We spreken af voor deze soortgroepen dit jaar nog de monitoringroute of plot te verkennen of uit te zetten, soortenkennis op te frissen en vooral te oefenen, zodat we volgend jaar echt van start kunnen gaan. In oktober komen we dan weer bij elkaar.

Een aantal mensen heeft aangegeven ons te willen helpen met monitoren. Maar natuurlijk krijgen we de beste resultaten als nog meer enthousiaste bewoners meedoen. Dus als je 25 tot 30 verschillende soorten libellen wil leren herkennen of op een andere manier hierbij actief wil zijn, neem dan contact op met Terra Bella: Martine Kriesch (mckriesch@gmail.com, 0345-533556) of kijk op onze pagina gespot

Arno Kerkdijk kwam met deze prachtige prent, waarmee gelijk duidelijk is voor welke soortgroep hij warm draait